Op 23 maart viel de beurt aan de medewerkers van Oldeslo (begane grond/1e/2e) een spiegelgesprek te voeren. Dit gesprek werd gevoerd met mantelzorgers en een aantal bewoners. Die lieten weten het heel prettig te vinden dat zij zich open hebben kunnen uitspreken en dat zij gehoord zijn. Een korte weergave van het gesprek:
Volgens het stramien van een spiegelgesprek werd gestart met wat er nu goed gaat, waarna feedback werd gegeven op verschillende onderwerpen. Vervolgens formuleerden de aanwezige mantelzorgers en bewoners - in afwezigheid van de toehoorders - verbeteradviezen die gezamenlijk met de toehoorders werden doorgesproken.
Zo blijkt er behoefte te zijn aan duidelijke(r zichtbare) informatie over wie er wanneer aanwezig is op de afdeling en bij wie je waarvoor terecht kunt. Ook het meer gebruiken van Familienet zien de aanwezigen als middel om de communicatie tussen verzorgenden en mantelzorgers te optimaliseren. Daarnaast is het advies om de geneeskundige verzorging (medicatie) opnieuw te bekijken.
Het zorgteam gaat aan de slag met de 8 waardevolle verbeteradviezen. Teamleider Engela Senff: "Ik waardeer de openheid en tijd die de aanwezigen ons hebben gegeven enorm. We zullen snel een plan van aanpak opstellen (half april) en dit met de betrokkenen delen."
Het plan zal in het vierde kwartaal van dit jaar geƫvalueerd worden.